کد مطلب:211516 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:100

افلاک و عناصر
آن خداوند است كه آسمان را آفریده و ماه و خورشید را به حركت انداخت و ستارگان فراوانی اطراف او تبعیت آنها در فلك می كردند



[ صفحه 464]



و شب و روز آفتاب و سایه سرما و گرما به وجود می آورند و دائما در جریان و تحول و تطور و گردش هستند و به وسیله باد حرارت و برودت را و همچنین یبوست و رطوبت و خشكی را تعدیل می نماید و با ابرها كه زیر فرمان باد حركت می كند باران می بارد و به وسیله باران ارزاق عمومی مخلوق تأمین می شود - علف - برای خوراك عمومی چهارپایان سبز می شود آنها در مراتع چرا می كنند گوشت پیدا می كنند آدمی از آن تغذیه می نماید درخت ها رشد نموده میوه می دهد مایه عیش انسان می گردد - حبوبات می روید باعث تنوع اغذیه آدمیان می شود انگور و زیتون - خرما. باغها را سرسبز می سازد و از تمام ذرات و جودی آنها از ریشه و برگ و ساقه - غوره - میوه رسیده و خشك شده آنها حتی از چوب خشك و ذغال و خاكستر آن می توان استفاده كرد - گلها و ریاحین با الوان و انواع گوناگون چه منظره زیبائی فرحبخش و روح افزا به وجود می آورد از انعام و حیوانات اهلی و پشم و مو و برشان اثاث خانه و متاع زندگی فراهم می كنند - با توجه این نكات آنچه در زمین است یا خورنده است یا خورده شده آكل است یا مأكول و آنچه عقل می فهماند این است خالق تمام این موجودات خدای یگانه است كه برای اشتهای تمام معده را مهیای جذب و قبول غذا می كند و رگها را برای گردش آن نرم و مهیا می سازد و روده ها را برای حركت دادن فضولات آن آماده می سازد و اگر خالق مأكول غیر از خالق آكل بود باز اختلاف و فساد در علت مبقیه رخ می داد و اختلالی در نظم عمومی به هم می رسید.

طبیب خوب فهمیدم و یقین دارم كه تمام این اوصاف از خالق مدبر حكیم است و گواهی می دهم كه او یگانه و منزه و مستحق ستایش و عبادت است اما چیزی كه هنوز برای من حل نشده این سمومی است كه قاتل آدمیان و حیوانات است من شك دارم كه سموم را آیا خدا آفریده است یا نه و اگر نبود آیا بهتر نبود؟!

امام (ع) - آیا هنوز شك داری كه آنچه آفریده شده مخلوق خداوند است.

طبیب بلی ولی خداوند چیز بد و مضر را خلق نمی كند.

امام (ع) من باز هم به سبب همین هلیله تو را به این حقیقت هم راهنمائی می كنم.

طبیب چگونه است.

امام (ع) آیا نباتی را می شناسی كه برای خلق ضرر نداشته باشد؟

طبیب بلی.



[ صفحه 465]



امام (ع) كدام است

طبیب آنها كه طعامها و غذای عمومی قرار می گیرند.

امام (ع) آیا اگر رنگ و طعم این غذاها عوض شود موجب درد و هیجان مرض مانند جذام و برص و سل و زردی و غیره نمی گردد.

طبیب آری تا تمیز و لطیف و تازه و بی عیب است طعام خوبی است.

امام (ع) این كه گفتی برخلاف گفته یك طبیب است زیرا وقتی غذا را خوردی در معده فعل و انفعال می شود و كثرت خوراك و تألیف آن با هم موجب ناراحتی می گردد نه اصل خوراك.

طبیب آری چنین است.

امام (ع) آیا نباتی را می شناسی كه بی فایده باشد.

طبیب آری.

امام (ع) كدام است؟

طبیب نباتات مسموم كه سم داخل دوا می كند و موجب امراضی كه فرمودی می شود.

امام (ع) اكنون بگو بدانم - كدام نبات سمش بیشتر از تمام سموم است؟

طبیب تریاق است.

امام (ع) راست است تریاق سخت ترین سموم است اما می دانی برای مار گزیده عقرب زده و سایر هوام و موذیان جز تریاق دوای آن نیست؟ فقط تریاق است كه دفع فاسد با فسد می كند.

طبیب صحیح است - سمهای تلقیحی حیوانات كشنده را جز تریاق نمی شود دفع كرد.

امام (ع) بنابراین سم ها هم مخلوق خداوند است ولی ضرر آن در مقدار خوردن آن است هر كس بیش از حد معین بخورد مسموم می شود و این مسمومیت ها در غذاهای عادی هم كه بیشتر از مقدار معین مصرف شود ایجاد می گردد.